Oorlogsherdenking in Amersfoort

Onze scouting dankt haar naam aan de uit Amersfoort afkomstige verzetsstrijder Mr. Arnoldus van Daal. Ter nagedachtenis aan hem, en aan de 410 andere Amersfoortse gevallenen van de Tweede Wereldoorlog, zijn de afgelopen vier jaar voor elk van hen speciale herdenkingsstenen gelegd in de Amersfoortse straten.

Op 24 april vond de Slotbijeenkomst Herdenkingsstenen plaats in de Sint Joriskerk, te Amersfoort. Bij deze bijeenkomst werd het leggen van de herdenkingsstenen ceremonieel afgesloten. Dit gebeurde in bijzijn van nabestaanden, vertegenwoordigers van de Joodse gemeenschap en van het verzet, andere betrokkenen en belangstellenden. Namens onze scoutingvereniging waren er ook enkele leden aanwezig om deze middag bij te wonen.

Het was een mooie samenkomst met indringende verhalen en dappere woorden, afgewisseld met prachtig dwarsfluitspel – muziek gecomponeerd door vervolgde joodse en niet-joodse Nederlanders. De Stichting Herdenkingsstenen Amersfoort zijn wij hiervoor dankbaar. Het stenen leggen is hiermee afgesloten, echter, het herdenken gaat verder.

Na de bijeenkomst hebben wij ook de herdenkingssteen voor Mr. van Daal opgezocht. Deze ligt in de straat van het laatste huis waar hij woonde. Een mooi, zwartglanzend exemplaar. Geheel volgens de insteek van de Stichting, is Arnoldus van Daal zo toch weer een beetje thuis.

via whatsappvia whatsapp 2