Scouting Mr. Van Daalgroep gaat voor duurzaam met 30 zonnepanelen.

De scouts van de Mr. Van Daalgroep in Boskoop zorgen vanaf nu voor hun eigen energievoorziening. Althans, dat doet de zon voor ze: sinds deze week liggen er 30 zonnepanelen op het dak van het scoutinggebouw aan het Zwartepad.

Daarmee is het gebouw een grote stap verder in de verduurzaming. Ondanks eerdere acties om te verduurzamen, denk bijvoorbeeld aan LED verlichting, gebruikt ons clubhuis jaarlijks bijna 6000 kWh per jaar. Dankzij de 30 zonnepanelen gaan we nu naar verwachting ruim 6500 kWh per jaar opwekken. En dat opwekken van stroom gaat snel hoor met deze mooie zomerse lentedagen! Inmiddels hebben we al een opbrengst van meer dan 500 kWh. Op mooie dagen is dat ruim 50 kWh per dag.

Behalve dat de scouts bijdragen aan een betere, groenere wereld, gaan zo ook de maandlasten voor het gebouw naar beneden. Het geld dat bespaard wordt, kan daarmee voor andere zaken gebruikt worden.

De panelen zijn geplaatst met behulp van onze Klusclub. Naast het nemen van de standaard voorzorgsmaatregelen rondom veiligheid zijn in deze periode natuurlijk ook de richtlijnen van het RIVM in acht genomen. Geen groepsactiviteit dus, maar wel noodzakelijk onderhoud aan het clubhuis mits met gepaste afstand van 1,5 meter.

Op de foto’s, die gemaakt zijn vanaf de hoogwerker, is het resultaat goed te zien en voor de liefhebber ook een foto erbij van een prachtig uitzicht over Boskoop!

WhatsApp Image 2020 04 11 at 08.17.53

WhatsApp Image 2020 04 11 at 08.44.39